The The Relevance of Islamic Studies in The Contemporary Era with an Interdisciplinary Approach to Answer The Challenges of The Times

Authors

  • Abdul Aziz Shutadi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Keywords:

Contemporary, Islam, Interdisciplinary

Abstract

In the development of the times is inseparable from the expansion of a science.  Contemporary Islamic studies have developed significantly, facing the challenges of modern times with interdisciplinary and multidisciplinary approaches. This research explores the nature of Islam and its position in the context of evolution and its interaction with contemporary issues such as liberalism, pluralism, radicalism, human rights and gender. Through an in-depth analysis of Islamic sources, it reveals how these teachings are implemented and interpreted in the lives of diverse communities. Using the literature research method, the results show that the study of Islam is not only carried out by Muslims, but also attracts the attention of academics from outside Islam. This study emphasizes the importance of understanding Islam within a historical and social framework, and recognizes the different expressions and characteristics of Islam in various regions. The results of this study contribute to the development of science and a better understanding of Islam in a global context, as well as its relevance in responding to the challenges and needs of modern society

References

Amirudin, A., & Maisarah, M. M. (2020). Karakteristik Kajian Islam Kontemporer: Dialektika Barat dan Timur. Eduprof?: Islamic Education Journal, 2(1), 18–38. doi: 10.47453/eduprof.v2i1.29

Arif, M. (2017). Studi Islam dalam Dinamika Global. STAIN Kediri Press.

Astutik, A. P. (2018). Buku Ajar Metodologi Studi Islam Dan Kajian Islam Kontemporer Perspektif Insider/Outsider. Umsida Press, 1–115.

Aziz, N. G. (2022). Urgensi Studi Isllam Interdisipliner di Era Milenial. Academia.Edu, 1–17.

Azizi, A. Q. (2004). Perkembangan Ilmu-ilmu Keislaman. Semaranag: CV. Aneka Ilmu.

Azra, A. (1996). Pergolakan Politik Islam dari Fundamentalis, Modernis Hingga Post-Modernisme. Jakarta: Paramadina.

Azra, A. (2008). Pengembangan Pendidikan Tinggi Dalam Perspektif Memandu Ilmu. Bandung: Gunung Djati Press.

Buchori, H. A. M. (2006). Menyingkap Tabir Orientalisme. Jakarta: Amzah.

Dzakie, F. (2017). Meluruskan Pemahaman Pluralisme Dan Pluralisme Agama Di Indonesia. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 9(1), 79–94.

Edi Susanto. (2007). Kemungkinan Munculnya Paham Islam Radikal Di “ Pondok Pesantren ” Tadris, 2(1), 1–19.

Hafniati, H. (2023). Hak Asasi Manusia Dalam Islam. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 13(2), 261–284.

Hamzah, A. (2003). Citra Islam di Mata Barat (Sejarah dan Perkembangan Orientalisme). Padang: IAIN IB Press.

Hery, M. (2016). Pengembangan Studi Islam Perspektif Insider-Outsider. Intizar, 22(2), 199–220.

Ilmih, A. A., & Anam, M. F. R. H. (2024). Analisis Pelanggaran Hak Asasi Manusia Dalam Konflik Palestina Israel: Pendekatan Studi Literatur. Jurnal Hukum Dan Kewarganegaraan, 5(8), 1–7.

Ismail, F. (2019). Islam Konstitusionalisme dan Pluralisme. Yogyakarta: IRCiSoD.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 154 Tahun 2014 Tentang Rumpun Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Serta Gelar Lulusan Perguruan Tinggi. Retrieved from https://peraturan.go.id/id/permendikbud-no-154-tahun-2014

Kurzman, C. (1998). Liberal Islam: A Sourcebook. Oxford: Oxford University.

Muchtaram, Z. (1986). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta.

Mugiyono, M. (2013). Perkembangan Pemikiran Dan Peradaban Islam Dalam Perspektif Sejarah. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 14(1), 1–20.

Munawar-Rachman, B. (2010). Argumen Islam untuk Liberalisme: Islam Progresif dan Perkembangan Diskursusnya. Jakarta: Grasindo.

Muqoyyidin, Andik Wahyun. (2013). Wacana Kesetaraan Gender?: Pemikiran Islam Kontemporer Tentang Gerakan Feminisme Islam. Al-Ulum, 13(2), 491–512.

Nata, A. (2007). Dari Ciputat, Cairo, Hingga Columbia. Jakarta: UIN Jakarta Press.

Nurul Fadilah, Hamdani, A. R. A. (2023). Perkembangan Studi Islam. In PT. Literasi Nusantara Abadi Grup (Vol. 2).

Qamar, N. (2013). Hak asasi manusia dalam negara hukum demokrasi (Human Rights in Democratiche Rechtsstaat).

Qodir, Z. (2010). Islam Liberal: Varian-varian Liberalisme Islam di Indonesia 2991-2002. Yogyakarta: LKiS.

Rahman, F., & Ma’ruf, H. (2022). Penguatan dan Pengembangan Pendidikan Islam melalui Pendekatan Multidisipliner, Interdisipliner, dan Transdisipliner. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 08(02), 233–257. doi: 10.32923/edugama.v8i2.2511

Rakhmat, J. (2006). Islam dan Pluralisme: Akhlak Quran Menyikapi Perbedaan. Jakarta: Serambi.

Rozali. (2020). Metodologi Studi Islam Dalam Perspectives Multydisiplin Keilmuan. Depok: Rajawali Buana Pustaka.

Said, N. (2015). Nalar Pluralisme John Hick Dalam Keberagamaan Global. Fikrah, 3(2), 371–392.

Suhra, S. (2013). Kesetaraan Gender dalam Perspektif Al-Qurân an dan Implikasinya terhadap Hukum Islam. Al-Ulum, 13(2), 373–394.

Susanto, E. (2017). Dimensi Studi Islam Kontemporer. Jakarta: Prenamedia Group.

Downloads

Published

2025-03-07

How to Cite

Abdul Aziz Shutadi. (2025). The The Relevance of Islamic Studies in The Contemporary Era with an Interdisciplinary Approach to Answer The Challenges of The Times. SAKO: Journal of Islamic Studies, 2(1), 34–47. Retrieved from https://journal.denisyasmartconsulting.co.id/index.php/sako/article/view/132